اخبار سایت بلاگ اسکای
اخبار سایت بلاگ اسکای

اخبار سایت بلاگ اسکای

سرویس جست‌وجوی وبلاگ‌ها ، چرا و چگونه؟

طی سالیانی که از تولد شبکه اینترنت می‌گذرد، این شبکه به بزرگ‌ترین، سهل‌الوصول‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مرجع اطلاعاتی سراسر جهان تبدیل شده است که البته درصد عظیمی از این اطلاعات به زبان انگلیسی است. متاسفانه در سال‌های اولیه گسترش فضای وب، سهم جامعه اطلاعاتی فارسی زبان از تولید محتوا و اطلاعات در این فضا بسیار کم بوده است، خوشبختانه با ظهور پدیده وبلاگ‌نویسی و تولد سرویس‌های وبلاگ فارسی، استقبال قابل توجهی از سوی جامعه جوان و پویای ایرانی از این پدیده به عمل آمد که نتیجه آن افزایش محتوای فارسی بر روی شبکه اینترنت شد، و بدین ترتیب وبلاگ‌نویسان ایرانی ضرب‌المثل «اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود»  را عینیت بخشیدند. اکنون در این دریای بیکران، اطلاعاتی پربار از اندیشه و دانش در اختیار کاربران  است که هرروز هم غنی تراز قبل  می‌شود. هم اینک BlogSky به عنوان یکی از پیشگامان توسعه فضای فارسی در اینترنت به جرات می‌تواند ادعا کند که بانک اطلاعاتی آن حاوی صدها هزار صفحه وب است که در آن می‌توان به بسیاری از مطالب ارزنده علمی، مذهبی، آموزشی و اجتماعی دست یافت.

این حجم گسترده اطلاعات، هرچند موهبتی بزرگ است، اما از آنجا که یافتن مطالب مورد نظر در میان این دریا مشکل است، طبیعتا بلااستفاده می‌ماند. راهکار این مشکل، استفاده از موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی است که از ساختار پیچیده‌ای بهره می‌برند و پیاده‌سازی و نگهداری و... آنها زمان و هزینه قابل توجهی طلب می‌کند، به طوری که هزینه سخت افزار سایت هایی مانندGoogle, Yahoo  و MSN بالغ بر میلیون ها دلار در سال می شود. طبعا سایت‌ها و شرکت‌های IT ایرانی توانایی حضور و رقابت در چنین بازاری را ندارند. مگر اینکه بخواهند جست‌وجوگرهای ساده و با قابلیت‌های بسیار کمتری ایجاد کنند که عملا در مقایسه با سرویس‌های جست‌وجوگر بین‌المللی فاقد کیفیت و کارایی لازم می‌باشند. خوشبختانه غول‌های صنعت جست‌وجو در وب مانند Google, Yahoo  و MSN  اجازه استفاده از خدماتشان را برای دیگران مهیا ساخته‌اند و بسیاری از سایت‌های بزرگ دنیا از امکانات آنها استفاده می‌کنند، به عنوان مثال سایت خبری CNN در حال حاضر از خدمات جست‌وجوی Yahoo بهره می‌برد، همچنان که بعضی از سایت‌های فارسی نیز با استفاده از این خدمات، سرویس‌هایی در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

 

 BlogSkyدر آستانه شروع چهارمین سال فعالیتش مناسب دیده است که با تقدیم هدیه مفید به کاربرانش به استقبال سالی جدید برود که در آن، روز به روز بر کیفیت و کمیت خدماتش به کاربران اضافه خواهد شد. «سرویس جست‌وجوی مطالب وبلاگ‌ها» هدیه تازه BlogSky به کاربرانش است. BlogSky با بررسی تمامی جوانب و توانمندی‌های موتورهای جست‌وجوگر، از سرویس گوگل برای ارائه خدمات به کاربران استفاده کرده است.

البته گفتنی است با وجودی که BlogSky خدمات جست‌وجو را از Google دریافت کرده، اما جست‌وجوی مطالب وبلاگ‌ها با استفاده از جست‌وجوگر BlogSky نسبت به استفاده مستقیم از Google برتری دارد. چنانکه بسیاری از کاربران می‌دانند برخی از حروف مانند «کاف» و «یا» دو شکل عربی و فارسی دارند. به همین دلیل اگر کلماتی را که در آنها هریک از این حروف به کار رفته در Google جست‌وجو کنیم، باتوجه به استاندارد صفحه کلیدمان ممکن است حدود نیمی از پاسخ‌ها را ازدست بدهیم. اما اگر از سرویس جست‌وجوگر BlogSky استفاده کنیم، بدون توجه به وضعیت صفحه کلیدمان، کلیه نتایج را بدست می‌آوریم، بنابراین استفاده از جست‌وجوگر بلاگ‌اسکای، عموما نتایج بیشتری در پاسخ جست‌وجو در اختیار کاربران خواهد گذاشت.
سیستم نرم افزاری BlogSky در هنگام درج هر مطلبی توسط کاربرانش دو کاراکتر «کاف» و «یا» عربی را به معادل فارسی آنها تبدیل می‌کند و در هنگام جست‌وجو هم این تغییرات به منظور هماهنگی بین اطلاعات صورت می‌گیرد، و بدین صورت اشکال بزرگی که در تمامی وب‌سایت‌های فارسی زبان وجود دارد و باعث آشفتگی و دوگانگی اطلاعات فارسی در سطح اینترنت شده است به طور کامل در سایت BlogSky بر طرف شده است.

 

نکته پایانی این که جست‌وجوگر BlogSky مرحله آزمایش را می‌گذراند و برای ارتقای کیفیت آن به راهنمایی‌های شما عزیزان نیازمندیم. نظرات و پیشنهادات خود را با بخش پشتیبانی BlogSky در میان بگذارید. مطمئن باشید که در افزایش کیفیت خدمات BlogSky موثر خواهد بود.

سرویس جست‌وجوی وبلاگ‌ها ، هدیه تولد بلاگ‌اسکای

در سالگرد تولد و با شروع دوره جدید فعالیت، Blogsky در ادامه ارائه خدمات و سرویس‌های جدید و متنوع به کاربران، سرویس «جست‌وجو بر روی مطالب وبلاگ‌ها» را تقدیم می‌کند.

با کمک این سرویس می‌توان برای یافتن مطالبی با موضوعات مشخص، در میان انبوهی از یادداشت‌های منتشر شده در میان هزاران وبلاگ موجود در Blogsky به گشت و گذار پرداخت. این سرویس به ویژه برای محققان، روزنامه‌نگاران و وبگردانی که به دنبال موضوعات خاصی در میان وبلاگ‌ها هستند راهگشا خواهد بود، چرا که کمک می‌کند به صورت متمرکز و بسیار آسان‌تر اطلاعات و پاسخ‌های موردنظر خود را بیابند. سرویس فوق در مرحله آزمایش می باشد.

شایان ذکر است که پیش از این سرویس «جست‌وجو بر روی مطالب یک وبلاگ» در اختیار کاربران قرار داشت که علاقه‌مندان و کاربران فراوانی هم از آن بهره می‌بردند.

شروع چهارمین سال فعالیت BlogSky و تبریک به کاربران

۳ سال از تولد بلاگ‌اسکای می‌گذرد، گذشتن از مرز سه سالگی و ورود به سال چهارم همزمان با دوره تازه‌ای از فعالیت ها را به کاربران گرامی سایت شادباش می‌گوییم.

گذر این سال‌ها مانند عبور از مسیری پرفراز و نشیب بود که غم‌ها و شادی‌ها و مشکلات بسیاری به همراه داشت. هرچند بسیاری از مشکلاتی که BlogSky با آن روبرو بود از دید کاربران پنهان بود، اما در لحظه لحظه آن، کاربران BlogSky یار و همراهی شکیبا بودند. شاید امروز که BlogSky با عبور از موانع بسیار به نقطه‌ای امن و قابل اطمینان رسیده فرصت مناسبی باشد که نگاهی به مسیری که با هم طی کردیم بیاندازیم.

۳ سال پیش، در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۸۲ سیستم بلاگ‌اسکای، به عنوان دومین سرویس‌دهنده وبلاگ فارسی رسما شروع به کار کرد. البته ایده تشکیل گروه بلاگ‌اسکای به خرداد ماه سال ۱۳۸۱ بازمی‌گردد، زمانی که موج وبلاگ‌های فارسی رو به گسترش بود، و نیاز به سرویس‌دهنده فارسی با توانایی‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز کاربران فارسی‌زبان به خوبی احساس می‌شد. این بود که هسته اولیه BlogSky در نشستی دوستانه شکل گرفت و طی جلسه‌ای که بین آقایان مسعود چنگیزی، مرتضی توکلی و مهدی ملکی برگزار شد، چشم‌اندازی نوین به پدیده وبلاگ و وبلاگ‌نویسی گشوده شد. با توجه به رشد پدیده وبلاگ در سراسر جهان، نگرش اصلی و اولیه دست‌اندرکاران بلاگ‌اسکای، ایجاد یک سرویس وبلاگ بین‌المللی با تاکید بر زبان فارسی بود، و همین امر، چندین ماه بررسی نیازها و کمبودها و شناسایی مخاطب (گفت‌وگو با وبلاگ‌نویسان) برای طراحی بهترین سیستم وبلاگ را ضروری می‌ساخت. سرانجام این کار در ابتدای سال ۱۳۸۲ عملی شد و در 20 فروردین، BlogSky رسما شروع به کار کرد. (با اینکه از چند روز قبل که سیستم راه‌اندازی شود و در حالت آزمایش بود، تعدادی کاربر وارد سیستم شده  و مشغول به کار شدند، که نوشته‌های آنان در سیستم محفوظ ماند.)

استقبال گسترده وبلاگ نویسان از BlogSky به قدری بود که در کمتر از 1 ماه، شمار کاربران سایت از مرز 10 هزار نفر گذشت. این استقبال بعدها هم ادامه یافت و با توجه به درخشش وبلاگ در جامعه ایران و جایگاه خاصی که در رسانه‌ها و میان کاربران یافت، خواسته‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را موجب گردید. در همین هنگام بود که BlogSky با چند پیشنهاد خرید جدی از داخل و خارج از کشور روبرو شد که در نهایت از جانب مدیران سایت رد شد. اما تنها این روزهای خوب نبودند که فرا می‌رسیدند، روزهای تلخی نیز در انتظار بلاگ‌اسکای بود. برخورد با مشکلات قانونی و درگیری حقوقی با یک موسسه حقوقی غربی که منجر به توقیف سایت از طرف سرویس‌دهنده امریکایی شد و مشکلات فراوانی ایجاد نمود، یکی از این تلخی‌ها بود. هرچند با سعی وتلاش و رایزنی‌های حقوقی، سرانجام مشکل رفع شد.

از آنجا که حفظ کیفیت سرویس همواره یکی از مهم‌ترین اهداف BlogSky بوده، در پاره‌ای از زمان‌ها که بیم کاهش کیفیت خدمات می‌رفت، روند ثبت نام از کاربران جدید متوقف می‌شد و با ارتقای توانمندی‌ها مجددا ثبت نام از کاربران جدید آغاز می‌گشت. متاسفانه در برهه‌ای از زمان که برخی تنگ‌نظری‌های نسنجیده منجر به تحدید فضای وبلاگ‌ها شده بود BlogSky نیز مورد آسیب قرار گرفت، به طوری که برای مدتی سایه فیلترینگ را کاربران BlogSky احساس می‌کردند. سرانجام این ابرهای تیره نیز آسمان بلاگ‌اسکای را ترک کردند که پیامد آن، رشد گسترده کاربران بلاگ‌اسکای بود. این استقبال گسترده موجب شد تا BlogSky به پاس قدردانی از کاربرانش سرویس‌ها و خدمات جدیدی ارائه کند. از همین رو دوره جدید فعالیت‌های بلاگ‌اسکای از 13 آبان ماه سال 84 همزمان با عید فطر شروع شد.

با وجود همه مشکلات و تنگناها، بلاگ‌اسکای برای ارائه سرویسی حرفه‌ای ولی آسان، تمام تلاش خود را به خرج داده است، تا بتواند رضایت کاربران مشکل‌پسند فارسی را جلب نماید. اما برای رسیدن به این مطلوب پیوسته از کمک و همراهی دوستان ارجمندی برخوردار بوده است که نام بردن از ایشان کمترین ادای دین به این عزیزان است.
دوست عزیزمان جناب آقای مهندس مهدی فخرالدین که بدون کمک ایشان شاید BlogSky به این مرحله نمی‌رسید. جناب آقای مهندس فرزاد بدیلی که در سخت‌ترین لحظات کمک حال بلاگ‌اسکای بود، سرکار خانم قاسمی کارشناس ارشد مدیریت، همکار‌مان در شرکت گرافیک مثلث سرکار خانم محمدی. همچنین جناب آقای مهندس محمود اروج‌زاده که پیوسته از راهنمایی‌هایشان بهره‌مند بوده‌ایم  و بسیاری دیگر.

بلاگ‌اسکای در سال جدید که چهارمین سال فعالیت خود را آغاز می‌نماید، برنامه‌ها و طرح‌های جدیدی دارد و امیدوار است تا با تقویت کادر مدیریتی و فنی خود بتواند رویکردی نوین به حوزه فناوری اطلاعات به ویژه فضای مجازی داشته باشد. پس با هر گامی که به پیش می‌گذارد، شما را همراه خود خواهد دانست.

منتظر اخبار و نوآوری‌های BlogSky در سال جدید باشید.