پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1384 @ 12:15 ق.ظ

موضوع رتبه ‌بندی سایت‌های اینترنتی

  بحث درباره رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی بحث جالب و پایان‌ناپذیری است که منحصر به محدوده جغرافیایی خاصی نمی‌شود. در سراسر دنیا بسیاری از کاربران بر سر این موضوع که کدام سایت اینترنتی رتبه بالاتری دارد و یا اینکه کدام سرویس اینترنتی بهترین سرویس است ساعت‌ها با یکدیگر بحث می‌کنند و هر کدام نیز برای اثبات ادعای خود دلایلی می‌آورند.
 یکی از مهم‌ترین منابع برای این بحث‌ها، استناد به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مراکز آماری اینترنتی است که معمولا بر اساس آمارهایشان به رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی می‌پردازند. اما نکته جالب در این است که اگر به سایت‌های آماری مختلف مراجعه کنیم نتایج متفاوت و گاهی متناقض را مشاهده می‌کنیم. مثلا بر اساس رتبه‌بندی سایت Ranking در یک دوره زمانی مقام اول سایت‌های اینترنتی با اختلاف قابل توجهی در اختیار MSN قرار داشته و سایت‌های یاهو و گوگل در رتبه‌های دوم وسوم بودند در حالی که در همان دوره زمانی سایت Alexa رتبه اول سایت‌های اینترنتی را به یاهو داده و سایت‌های دیگری نیز این مقام را به سایت گوگل داده‌اند.
اما این اختلاف نظرها از کجا ناشی می‌شوند؟ آیا می‌توان گفت که این مراکز آمار صحیحی ارائه نمی‌دهند؟ پاسخ به این پرسش هم مثبت است و هم منفی. علت آن هم به ساختار شبکه اینترنت بازمی‌گردد. از آنجا که اینترنت در سراسر جهان و به شکل نامتقارنی گسترش پیدا کرده است و مرکز مشخصی ندارد، هیچ نهاد و یا سازمانی نمی تواند به تمام آن نظارت داشته باشد، از این رو مراکز آمارگیری بر اساس عملکرد یک گروه نمونه از کاربران اینترنتی گزارش‌های خود را تنظیم می‌کنند و از آنجا که کاربران از نظر مراجعه به سایت‌های اینترنتی، پراکندگی یکنواختی ندارند نتایج حاصل از این آمارگیری‌ها با هم متفاوت هستند. در واقع آماری که سایت ها و سرویس‌های آماری ارائه می‌دهند با وجودی که ارزشمند و قابل توجه هستند ولی آمار تقریبی هستند و گاهی دچار خطا می شوند.
تنها راه به دست آوردن آمار صحیح، بررسی سرورهای آن سایت است که عملکرد دقیق سایت را ثبت می کنند. البته مدیران سایت‌ها به دلایل امنیتی، تجاری و حرفه‌ای اجازه دسترسی به این سرورها را به دیگران نمی‌دهند. بنابراین تنها راه پی بردن به وضعیت دقیق یک سایت، اعتماد به آمارهای ارائه شده توسط مدیران آن است، به شرطی که ایشان در بیان اظهاراتشان صادق باشند!
اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. حتی در صورتی که داده‌های آماری صحیح سایت‌های اینترنتی موجود باشند، باز هم به اشکال مختلفی می توان آنها را تحلیل کرد و نتایج متفاوتی برداشت نمود. چرا که آمار بازدید و مراجعه به سایت‌های اینترنتی، شاخص‌های متفاوتی دارد مانند تعداد بازدیدکنندگان، تعداد بازدیدکنندگان یکتا، تعداد نمایش صفحات، مدت زمانی که برای دیدن صفحات صرف شده، حجم صفحات، میزان انتقال اطلاعات و ... مراکز رتبه‌بندی یا آمارگیری هم که اغلب یا وابسته به سایت‌های خاص و یا حداقل دارای گرایش‌های خاصی هستند اولویت را به شاخص‌هایی می‌دهند که منافع یا نظرات آنها را بیشتر تامین کند.

Blogsky و رتبه‌بندی‌ها
خط مشی سرویس‌دهنده Blogsky در دوران حیات آن، برخورد صادقانه با کاربران، ارائه خدمات بهتر، پرهیز از جنجال‌های رسانه‌ای و ارتباط دوستانه با سایر همکاران بوده است، هر چند که رقابت‌ها و مجادلات موجود، گاه به اجبار، دامنگیر بلاگ‌اسکای نیز شده است. البته به دست آوردن رتبه‌های بالا در رده‌بندی‌های اینترنتی، برای هر سایتی از جمله سرویس‌دهنده Blogsky امری خوشایند است، اما اولویت Blogsky پرداختن به آن نیست. افتخار Blogsky جلب رضایت کاربران و همچنین توسعه فضای وب فارسی و افزایش منابع و مقالات علمی در این فضا است. طبعا نیرو و انرژی آن نیز در راه رسیدن به این اهداف متمرکز خواهد شد تا بتواند محیطی مناسب برای انتشار آرا و نظرات فرهیختگان ، صاحبان اندیشه و همچنین نسل جوان و پویای جامعه ایرانی ایجاد کند که رسیدن به این اهداف، راهی دراز در پیش است.

به نظر ما در شرایط فعلی فضای مجازی (وب) و شرایط واقعی ایران، 2 مسئله مهم باید مورد توجه قرار گیرد. اول این که با توجه به سرعت غیرقابل تصور در پیشرفت این تکنولوژی و ارائه خدمات به کاربران در جهان و جوان بودن این تکنولوژی در ایران، بیشترین انرژی و توان مدیران بخش‌های مختلف این تکنولوژی و از جمله سرویس‌دهندگان وبلاگ، باید کم کردن فاصله ما با جهان، و توسعه خدمات با سطح بالاتر به کاربران برای رسیدن به سطح حرفه‌ای دنیا باشد، تا حدی که به راحتی بتوانیم قدرت رقابت جهانی بیابیم. مسئله دوم، توجه به شرایط فعلی و حساسیت‌های موجود است. در این زمینه باید بخش‌های مختلف در این تکنولوژی بیشتر به آینده‌نگری و حفظ منافع جمعی خود و دیگر همکاران بیندیشند.

Blogsky با توجه به این نکات است که ضمن احترام به همکاران گرامی، بیش از هر چیزی توجه به مصالح جمعی و عمومی را برای خود و دیگر همکاران محترم، ضروری می‌شمارد.